Sprawozdanie

Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w Szkole Podstawowej im. M. Konopnickiej w Wietlinie

Całkowity koszt programu: 5 000 zł. Kwota przyznanego wsparcia: 4 000 zł. Wkład własny: 1 000 zł. Liczba zakupionych książek: 281, w tym 124 lektury, co stanowi 44% zakupu.

Zakupy książek były uzgadniane z uczniami, rodzicami i nauczycielami. Uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych, zakupując np. egzemplarze z dużą czcionką, z wieloma ilustracjami, poruszające problemy potrzeby wzajemnej pomocy, akceptacji, wrażliwości.

Lista wybranych książek opracowana po sondażu, zaczerpnięciu opinii wśród uczniów i rodziców na temat zainteresowań czytelniczych:

  • Książki z serii „Zaopiekuj się mną”
  • Książki z serii „Magiczne drzewo”
  • Książki z serii „Zwiadowcy”
  • Saga „Zmierzch”
  • Książki z serii „Opowieści z Narnii”
  • Książki z serii „Czytam sobie”
  • Serie komiksów
  • „Minecraft”
  • „Harry Potter”
  • „Hobbit, czyli tam i z powrotem”
  • „Piękne złamane serca”
  • „Girl Online”
  • „Kroniki Archeo”
  • „Asiunia”
  • „Chata”
  • „13 powodów”.

Po konsultacji z nauczycielami i rodzicami, uznano, że należy też zakupić lektury, zwłaszcza te brakujące do młodszych klas:

  • „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”
  • „Poeci dzieciom”
  • „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”
  • „Bajka o rybaku i złotej rybce”
  • „Cukierku, ty łobuzie”
  • „Mali bohaterowie”
  • „Dobre obyczaje, czyli w lekkim tonie o Bon Tonie”
  • „Dlaczego oczy kota świecą nocą?”
  • „Bajki w zielonych sukienkach”
  • „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”
  • „Mikołajek i inne chłopaki”
  • „Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa”
  • „Kapelusz Pani Wrony”
  • „Drzewo do samego nieba”
  • „Mity greckie”
  • „Dziewczynka z parku”
  • „Balladyna”.

Przykłady zakupionych nowości, najczęściej wypożyczanych z biblioteki (przez dziewczęta):

  • Holly Webb – seria „Zaopiekuj się mną”
  • Książki różnych autorów z serii „Nazywam się”
  • Tina Nolan – seria „Na pomoc zwierzakom”
  • Barbara Kosmowska „Samotni”
  • Dorota Terakowska „Córka czarownic”

(przez chłopców):

  • Rene Goscinny – komiksy
  • John Flanagan „Zwiadowcy”
  • R. R. Tolkien „Władca pierścieni”
  • R. R. Tolkien„Hobbit czyli tam i z powrotem”.

Organizację pracy biblioteki dostosowano do potrzeb uczniów. Mają oni możliwość wypożyczania książek na przerwach i po lekcjach oraz na czas ferii i wakacji.

Nawiązano współpracę z Gminną Biblioteką Publiczną w Laszkach – zapytanie o posiadany księgozbiór, by nie dublować materiałów, wystawa prac plastycznych dzieci; Pedagogiczną Biblioteką w Jarosławiu – udział w warsztatach dla nauczycieli pt. „Challenge w bibliotece” promujących nowoczesne metody, formy pracy z czytelnikiem; Miejską Biblioteką Publiczną w Jarosławiu – wyjazd uczniów na zajęcia, lekcję biblioteczną, projekcję bajek i filmów; innymi bibliotekami działającymi w kraju – udział uczniów w konkursach czytelniczych, literackich.

Realizując program na różny sposób promowano czytelnictwo z udziałem uczniów:

  • Spotkanie autorskie z jarosławską poetką
  • Spotkanie z legendą w ramach „Pasji” z Jarosławskiego Kuferka
  • Udział w II Narodowym Dniu Czytania Pisma Świętego
  • Udział w Narodowym Czytaniu
  • Czytanie w ramach akcji „Długa przerwa z …”
  • Konkursy czytelnicze „Najlepszy Czytelnik” klas I-III i klas IV-VII, VIII, „Złota 10-tka  czytelników miesiąca”, „X razy 100 stron na 100-lecie niepodległości”, „Wielka Liga Czytelników”, „#cojaczytam”, „Przekonaj kolegę/koleżankę do czytania”
  • Udział w różnych konkursach recytatorskich i poetyckich
  • Umieszczanie prac/wierszy uczniów na szkolnej stronie internetowej
  • Dzień Pluszowego Misia
  • Kiermasz Taniej Książki – wypożyczanie w czytelni, sprzedaż książek
    w promocyjnych cenach księgarni, promowanie książki jako dobrego prezentu na każdą okazję, pozyskiwaniu egzemplarzy gratisowych dla biblioteki i na nagrody. Wystawki pt. „Nowe, świeże, świeżutkie, jeszcze cieplutkie”.

Podczas spotkań/wywiadówek rodzice byli zapoznawani ze stanem czytelnictwa uczniów w poszczególnych klasach. Obejrzeli prezentację multimedialną na temat korzyści płynących z czytania dzieciom i z dziećmi. Wysłuchali pogadanki na temat pozytywnego wpływu czytania na rozwój dzieci i nawiązywanie właściwych relacji z nastolatkami.
Na stronie internetowej szkoły w zakładce Biblioteka umieszczane są materiały dotyczące promocji czytelnictwa i wydarzeń czytelniczych organizowanych w szkole.

Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:

  • W grupach przedszkolnych odbywają się co tygodniowe spotkania czytelnicze
    „W Kubusiowym Przedszkolu”, „U Pięciolatków”, „U Sześciolatków”, podczas których dzieci słuchają czytanych książek, rysują, bawią się, wypowiadają się na temat poznanych tekstów. „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – wybór maskotki, zajęcia kulinarne.
  • Klasy I-VI Święto Pluszowego Misia – poznawanie historii Misia Tedy’ego, Kubusia Puchatka, Misia Uszatka, Koralgola. Czytanie fragmentów opowiastek, bajek, oglądanie książek, filmów animowanych. Wspólne zabawy ruchowe, zagadki, rymowanki, malowanki itp. Prezentowanie swoich maskotek, wypowiedzi dzieci o swoich misiach.
  • Klasa II – Moja lektura – słuchanie fragmentów „Przygód dziesięciu skarpetek…” i rysowanie dalszych przygód literackich bohaterek. Zorganizowanie wystawki prac plastycznych.
  • Klasa III – Twórczość Marii Konopnickiej – czytanie wierszy, poznawanie biografii poetki-patronki szkoły, opowiadanie i rysowanie postaci literackich autorki. Oglądanie książek o M. Konopnickiej i jej autorstwa.
  • Klasy I-VIII – Dzień Polskich Bohaterów Narodowych – czytanie fragmentów utworów, biografii wybitnych Polaków podczas prezentacji konkursowej. Zorganizowanie wystawki książek i innych materiałów „O Niepodległej” w bibliotece szkolnej. Promowanie wartości i nauka patriotyzmu.
  • Klasy V-VII – Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego – zajęcia z wykorzystaniem Internetu na temat języków świata. Zabawy słowem – czytanie, układanie kalamburów językowych. Klasowe konkursy recytatorskie. Okolicznościowa gazetka ścienna.

Wnioski:

  • Wzbogacenie biblioteki o nowe pozycje przyczyniło się do wzrostu zainteresowania czytelnictwem. Nowości zakupione są atrakcyjne, nowe, kolorowe, to często bestsellery, książki modnych, współczesnych autorów, pisane językiem bliskim młodemu czytelnikowi. Polecane przez Fundację ABCXXI Cała Polska Czyta Dzieciom.
  • Wzrost liczby wypożyczeń do domu i w czytelni podczas przerw. Uczniowie chętniej przeglądają księgozbiór, miło spędzają czas, bardzo chętnie polecają sobie wzajemnie przeczytane tytuły, wymieniają się wrażeniami.
  • Łatwiejszy dostęp do nowości czytelniczych. Uczniowie nie zawsze mogą pozwolić sobie na zakup nowej książki, a program umożliwił im przeczytanie takiej pozycji, o której się dowiedzieli bądź poznali fragmenty na różnych lekcjach. Poza tym czują się dumni, iż mają możliwość głosowania, decydują o zakupach.
  • Chętny udział w akcjach czytelniczych i konkursach związanych z książką. Uczniowie chętniej rywalizują, chwalą się swoimi talentami, mają okazję działania na rzecz promowania czytelnictwa.
  • Rozbudzenie mody na czytanie serii książek. Uczniowie mogą poznawać, np. dalsze losy bohaterów książkowych, chwalić się, że są modni, nowocześni.

Oprac. nauczyciel-bibliotekarz: Anna Korzeniowska